Het sanctiebeleid van de wet DBA is opnieuw opgeschort. De reeds eerder uitgestelde handhavingsdatum van 1 juli 2018 is nu verlengd tot 1 januari 2020. Wel is men van zins om kwaadwillenden in de tussentijd strenger aan te pakken. Voor wat het waard is, want sinds de invoering van de wet DBA zijn er tot nu toe 11 organisaties als kwaadwillend aangemerkt.
De intentie is dat er nog voor het zomerreces een hoofdlijnenbrief aan de Kamer zal worden verstrekt. Minister Koolmees van SoZaWe geeft aan er veel belang aan te hechten dat de nieuwe wet aansluit bij de dagelijkse praktijk. Vandaar dat ook vele belangenorganisaties hun zegje mogen doen bij de totstandkoming van de nieuwe wet.
Mislukking?
Zelf heb ik grote angst dat deze derde poging om de VAR te vervangen wederom op een mislukking uitdraait. Dit wordt veroorzaakt doordat men zich niet wil beperken tot het oplossen van het probleem dat met de VAR werd ervaren. Namelijk: schijnzelfstandigheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt.
Behoefte
Kijkend naar de arbeidsmarkt dan is er steeds meer behoefte aan een flexibele schil. Onder de VAR was dit geen probleem. Als een zelfstandig ondernemer kon aantonen dat hij zich met name verhuurde om “piek en ziek” bij meerdere opdrachtgevers op te vangen, dan werd deze zonder problemen als zelfstandige aangemerkt. In de nieuwe situatie kan er al snel de vraag gesteld worden of er geen sprake is van een gezagsverhouding.
Opt-outregeling
Ik begrijp ook niet waarom men de markt niet vrij laat voor zelfstandigen die zich prima kunnen redden met uurtarieven van € 75,- of meer. Welk probleem denkt men daarmee te ondervangen? De belastingopbrengsten komen binnen via de omzetbelasting of de loonheffing. Ik weet niet wat voor de schatkist het meest voordelig is, maar voor zover er al een onderscheid bestaat, dan was dit ook onder de VAR al het geval.