
De leasefiets komt eraan! Dit zal velen niet ontgaan zijn, want de rijwielhandelaren doen er alles aan om dit onder onze aandacht te brengen.
Wat is het geval. Als je vanaf 1 januari 2020 gebruik wilt maken van een leasefiets, dan betaal je daarvoor 7% bijtelling.
Dit betekent dat medewerkers voor een gering maandbedrag hiervan gebruik kunnen maken zonder dat daaraan extra voorwaarden zijn verbonden. Zeker nu veel mensen voor een e-bike kiezen kan het aantrekkelijk zijn om gebruik te maken van een leasefiets. Niet iedereen heeft namelijk een bedrag van € 2.000,- op de plank liggen om zich een e-bike aan te kunnen schaffen. De maandelijkse netto bijtelling zal in de meeste gevallen ruim onder de € 10,- blijven. Bijkomend voordeel is dat er geen verplichtingen zijn om minimaal een aantal dagen per week van de fiets gebruik te maken voor het woon-werkverkeer.
Reiskostenvergoeding vervalt
Wat echter ontbreekt in deze wervende teksten is dat de reiskostenvergoeding komt te vervallen. Stel dat je 10 kilometer van je werk woont en je krijgt een reiskostenvergoeding op basis van € 0,19 per kilometer, dan levert dit maandelijks € 71,- op. Tel daar de fiscale netto bijtelling bij op en dan zit je al gauw op een bedrag van € 80,- per maand. Bij een e-bike van € 2.000,- ben je dan na 25 maanden duurder uit dan wanneer je deze zelf hebt gekocht.
Conclusie
De leasefiets is met name aantrekkelijk voor mensen die nu geen of slechts een beperkte reiskostenvergoeding ontvangen. Op de website van de Fietsersbond kun je zelf berekenen of gebruikmaking van de regeling al of niet voordelig is.
Kosten werkgever
Het leasebedrag voor de werkgever bedraagt al snel € 75,- per maand. Dus niet alle werkgevers zullen er behoefte aan hebben om dit bedrag maandelijks af te tikken.